Politisk korrekt og stolt av det!
Friday, 6 April 2007

Er du politisk korrekt?
Det er jeg. Burde jeg være bekymret? Neppe. Dersom “politisk korrekt” hadde betydd at man hadde fastlåste ideer, at man manglet visjoner og at man ikke en gang turde å vurdere nye løsninger da kunne jeg ha bekymret meg over det. Det samme gjelder om det var slik at man ikke klart å si noe som helst uten å bruke et mer intetsigende ord, men det er nesten bare i Amerika at kortvokste er vertikalt utfordret.
Men i Norge er det ikke slik. Derfor har jeg ingen problemer med å erklære meg selv som politisk korrekt. Hva mener jeg med det? Jo, f.eks. at jeg vet at innvandring skaper “nye impulser, nye ideer og nye muligheter”. Hotmail, Yahoo og Google burde være velkjente eksempler
.
Les mer her. Har du lyst til å erklære deg PK du også? Last ned den lille eller den store store pk?ja-logoen – eller lag din egen! – og putt den på din egen nettside. Skriv gjerne noen ord om hvorfor. Og legg igjen en kommentar her eller send meg en epost, så får du en link tilbake til din passe PK side.
No. 1 — April 7th, 2007 at 1:02 am
Hei Øyvind
Jeg har alltid tenkt at det å være politisk korrekt er å mene det samme som majoriteten av befolkningen – man flyr med vinden fordi man ikke har mot til noe annet.
Men du har en annen definisjon forstår jeg. Tar jeg feil altså?
No. 2 — April 7th, 2007 at 9:41 am
Jeg tror kanskje at uttrykket kunne ha betydd det. Men i stedet blir det brukt som et våpen av krefter som i blant er ganske reaksjonære.
Derfor syns jeg det er på tide å ta begrepet i bruk selv, omtrent som “nigga” om du henger med
. Jeg er stolt over å ha de ideene som gjør at jeg blir kalt “politisk korrekt”. Hadde jeg bare ment det samme som majoriteten av befokningen fordi jeg fløy med vinden hadde jeg vært mer bekymret.
Veldig bekymret, faktisk.
No. 3 — April 7th, 2007 at 10:37 am
Men jeg vet ikke hva det vil si å ha de ideene som gjør at man er politisk korrekt, det er det som er problemet
For det er ingen som definerer begrepet – verken dem som bruker det som skjellsord i debatter eller de som ønsker å ta tilbake begrepet, som deg.
Så her må du hjelpe meg Øyvind
No. 4 — April 7th, 2007 at 11:03 am
Jeg gjør et forsøk her
No. 5 — April 7th, 2007 at 11:34 am
Nei, du snakker om ideene Øyvind også sier du litt om tanker rundt innvandrere i hovedinnlegget. Jeg skjønner hvor du vil, men jeg vil pese deg litt – for dette pk-begrepet brukes i rriterende mye i hytt og pine., og definisjonen endres etter hvem som fremsetter den.
Det jeg lurer på er hvorfor i all verden det i det hele tatt spiller noen rolle om man er pk eller ei? So what.
(jeg er på andre kaffekoppen – det går bedre etterhvert
)
No. 6 — April 7th, 2007 at 12:38 pm
Jeg skjønner du vil pese meg, men litt av poenget med denne pk-tingen min er akkurat den samme som det du sier: “dette pk-begrepet brukes irriterende mye i hytt og pine”.
“definisjonen endres etter hvem som fremsetter den”
Ingen tvil om det. Begrepet brukes som våpen i debatter, selv om det er et meningsløst og ofte innholdsløst begrep.
Gjennom å si “Javisst er jeg politisk korrekt” ønsker jeg å frata ordbruken den argumentasjonsverdien enkelte mener det har.
Dersom mitt syn på innvandring, f.eks., gjør meg politisk korrekt, ja, så har jeg -ingen- problemer med det.
Selv drikker jeg mest te. Grønn te. Det er innmari politisk korrekt
.
No. 7 — April 7th, 2007 at 1:33 pm
Grønn te er pk? Herregud, det er mye jeg ikke vet altså
Dette minner mistenkelig mye om kommentarfeltsovergrep, beklager så mye. Jeg skal se å komme meg ut i sola dette sekund.
God påske.
No. 8 — April 7th, 2007 at 2:48 pm
Takk det samme. Nyt påskekrimmen. Slikt no har vi ikke i Belgia.
No. 9 — April 8th, 2007 at 11:23 am
Jeg er PK, trur je. Jeg er beskyldt for det av FRP’ere. De sier jeg er det fordi jeg kjenner innvandere jeg til og med liker. Eller fordi jeg sykler med to motiver. Det med helsa skjønner de, men når jeg legger til miljøet er jeg PK.
Sjøl kjenner jeg meg OK fordi jeg etter mer enn femti år på to bein endelig klarer å leve slik jeg taler på flere og flere områder. Dermed blir jeg i alle fall PK for meg sjøl, så får andre sette sine standarder.
No. 10 — April 8th, 2007 at 6:14 pm
Tor:
Ja, og det er heller ingen grunn til å skamme seg over å mene de tingene som gjør at FrP-ere kaller deg PK, er det? Snarere tvert om: Det er grunn til å være stolt!
No. 11 — April 11th, 2007 at 9:01 pm
Jeg er vel ikke spesielt politisk korrekt, men dette kan jeg uten problemer slutte meg til.
Festlig, det hele.
Håper ikke omfavnelsen blir for klam
No. 12 — April 11th, 2007 at 9:06 pm
Jeg vet egentlig ikke om jeg fortjener benevnelsen, jeg heller, siden jeg politisk sogner nærmest et lilleputtparti. Men uansett: det er nå det jeg blir kalt, og på bakgrunn av hvorfor jeg blir kalt det, har jeg ingen problemer med å si at jeg er stolt av det.
Og omfavnelser er hyggelig, selv fra folk som ikkje er senterpartister og/eller sosialdemokrater. Dessuten var vi jo enige om å være uenig
. Dessuten er vi begge tilhengere av sivil ulydighet og motstandere av monarkiet – og jeg er en tidvis ivrig leser av Bokavisen.
No. 13 — April 12th, 2007 at 12:34 am
Dog litt trist av hverken å finne Liberaleren eller Liberalist? Javisst! her. Det er tross alt stor bredde i blogoversikten..
No. 14 — April 12th, 2007 at 12:47 am
Pleym:
De kommer nok med etterhvert. Jeg sitter og klør meg i hodet over konvertering fra OPML til HTML nå, og da tenker jeg at bloggoversikten skal bli enda lengre og finere.
Jeg håper begge deler kommer med på Borger og blogg?
No. 15 — April 12th, 2007 at 11:37 pm
Ja, jeg har lagt til PK-logoen jeg også nå. Ikke helt overraskende kanskje.
No. 16 — April 13th, 2007 at 12:08 am
Fikk med meg den (og drev vel en viss lobbyisme også): Velkommen ombord!
No. 17 — April 15th, 2007 at 5:52 pm
Hvis jeg noen gang får meg en blogg skal jeg dytte på den logoen.
Sissel: Uttrykket har flere definisjoner. Den ene er som et sett meninger knyttet til venstresiden, gjerne ispedd feminisme, miljøvern og (særlig) “korrekt” språkbruk. Den andre er å mene det flertallet mener. Den tredje er å mene det flertallet mener, fordi flertallet mener det. Som en ekstra kompliserende faktor kan “flertallet” i definisjon 2 og 3 gjerne være innenfor en gruppe og ikke befolkningen totalt. Og definisjonene henger litt sammen, definisjon 2 kan brukes på meninger godt utenfor den eksplisitte venstresiden men ikke på direkte høyreorienterte meninger selv om de skulle slumpe til å være flertallsmeninger.
Jeg har inntrykk av at det er nettopp denne uklarheten mange utnytter når uttrykket brukes som hersketeknikk: Det er mange som tilfredsstiller definisjon 1 eller 2 uten at det er noe galt i det, men ved å stemple motparten som “PK” antydes det at haun også tilfredsstiller definisjon 3. Og meninger folk har bare fordi alle andre har dem, de trenger man ikke bruke tid på å gjendrive.
Jeg har fått forklart uttrykket som opprinnelig en intern vits på venstresiden, inspirert av den noe overdrevne ensrettingen på ytre venstre. Så har høyresiden plukket det opp og begynt å bruke det som hersketeknikk mot stadig videre kretser.
No. 18 — April 20th, 2007 at 8:33 pm
Ambivalent, dette PK-begrepet, ja. Og det er nok vanskelig å forholde seg 100% PK eller 100% ikke-PK. Det går sikkert an å som FrP-velger reagere på Bjarne Håkon Hanssens grilldress-uttalelser som stigmatiserende, og dermed utøve politisk korrekthet. Og eksemplene du nevner på impulser utenfra (Hotmail, Yahoo og Google) er jo alle amerikanske selskaper, “innvandring” i form av innflytelse derfra har vel aldri videre særlig PK?
No. 19 — May 1st, 2007 at 4:28 pm
[...] Strømmens post Politisk korrekt og stolt av det! sier noe jeg også vil si. Egentlig er det merkelig at jeg klarte å gå glipp av Øysteins post da [...]
No. 20 — May 6th, 2007 at 1:10 am
Ofte så defineres Politisk Korrekthet i Norge som “Det Thomas Hylland Eriksen til enhver tid mener”… Med en gang han mener noe, så kommer alle og sier at han kveler debatten med sine PK-utspill. Dermed har folk som er uenige med ham klart det kunststykket å skape en kvelende majoritet som består av ca en person…
Men altså, dette er veldig bra initiativ! Hvis jeg får liv i bloggen min snart, så slenger jeg meg på!
Så vidt jeg husker er Political Correctness-artikkelen på Wiki strålende! Og de som kjeder seg kan more seg med å lese hvordan artikkelen har blitt som den har blitt… Der får vi hele den amerikanske historien!
No. 21 — June 28th, 2007 at 12:12 am
PK er eit omgrep som etterkvart bør definerast kvar einaste gong ein nytter seg av det. Så mykje pes.
No. 22 — August 8th, 2008 at 2:12 pm
Jag är så pk att det blir till en belastning ibland – speciellt när man plötsligt måste umgås med människor som inte alls har samma ideal. Visst känner man sig himla pretto då…men vem har sagt att pk och pretto alltid måste vara negativt? Tack för en bra text!
No. 23 — August 8th, 2008 at 2:17 pm
By the way: kan man inte definiera pk som det som är ok att säga i TV?( jmf “utlänningar” med “människor med annan kulturell bakgrund”)
No. 24 — August 8th, 2008 at 2:28 pm
Tja, jeg er litt usikker på hvordan man egentlig kan definere PK. Sverigedemokraterna definerer det jo f.eks. tilsynelatende som “folk som ikke mener det samme som Sverigedemokraterna”. Og da er det ganske mange PK-svensker
.
Skal se om jeg får lastet opp igjen PK-logoene også, etterhvert. Har hatt et lite serverbytte og greier, så ting er ikke helt i godlage enda.